Forside    Hvem    Kontakt    Shop

En gåturs effekt

Ideer til hvordan man får et ekstra pust i livet

Sidste gang talte jeg om at vi kan gå fra vores problemer der er i tankerne; når vi går, bevæger vi os så at sige væk fra tankerne, flytter fokus fra hovedet ned i fødderne; noget folk der tager på vandreture er fuldt klar over, at det at være i bevægelse, fra et punkt til et andet, betyder at ens fokus er et helt andet sted, og alt det tunge får derved for en stund lov at komme i baggrunden, miste deres betydning for hvordan man har det.

Man taler i denne sammenhæng også om ”gående meditation”; og det eneste man egentligt gør, er at skifte alt det dårlige i tankerne, ud med noget så enkelt som fokus på åndedrættet, eller tælle skridt når man går, fx tage 2 skridt for hver ind og udånding.

Der er flere fordele ved at man gør disse øvelser mens man går; bla. Påvirker en lille gåtur hjernen til at producere et lykkestof; man kan sige at man kan blive lidt høj af at gå en tur, i godt humør, og det er ikke altid det store der skal til for at man oplever det.

Når man går en tur, stimulere man også den propioceptive sans, som er en del af vores nervesystem.

Denne sans, når den stimuleres, beroliger og dæmper, og stimuleres ved bevægelse, ved at blive masseret, kuglebassin eller boblebad.

Der sker en masse godt i kroppen og hovedet når man går en tur eller er i bevægelse. God tur.